Mantuirea
Ce este mantuirea, de ce vrem sa ne mantuim ?
Domnul
Dumnezeu a creat omul pentru a trai in Bine si in Lege, omul fiind intr-o
unitate indestructibila cu Tatal Ceresc. Aceasta unitate indestructibila
inseamna o comuniune continua intre Tatal Ceresc si fiii Sai creati. La un
moment dat, oamenii au ales calea alternativa a binelui si raului si din acel
moment ei nu au mai putut avea comuniunea continua cu Tatal Ceresc. Acum exista
doar o comuniune continua intre Tatal Ceresc si scanteia divina a fiecarui fiu
creat. Omul nu poate fi pe deplin fericit atata timp cat in el nu este deplina
armonie intre toate partile sale : suflet ( care contine scanteia divina),
minte, trup. Mantuirea inseamna intoarcerea la starea de comuniune
indestructibila cu Tatal Ceresc, comuniune pe care omul sa o manifeste cu toata
fiinta sa. A merge spre mantuire inseamna, spus cu cuvintele din Biblie,
inceputul nuntii cu Mirele ( nunta la care trebuie sa ne straduim sa intram),
inseamna coborarea noului Ierusalim in sufletul fiecaruia dintre noi, inseamna
sa reinvatam sa vietuim in Legi.
Care sunt caile care duc la mantuire ?
Exista
trei cai, trei moduri de vietuire care pot duce la mantuire.
1) Calea ascezei.
Aceasta este calea aleasa de pustnici, de toti cei care se retrag din lume
pentru a se uni cu Dumnezeu, si
implica lepadarea de sine, ascultare continua de Dumnezeu, rugaciune
permanenta.
2) Calea mantuirii
prin interactiunea cu omul de alaturi. Astfel casatoria poate fi traita ca o
cale de mantuire. Aceasta cale implica lepadarea de sine in interactiunea cu
omul de alaturi, si educarea copiilor in spiritul Legilor.
3) Calea misiunii
Tatalui. Aceasta cale a fost urmata de sfintii, profetii, proorocii pe care i-a
trimis Dumnezeu in lume sa faptuiasca Voia Sa. Aceasta cale implica de asemenea
lepadarea de sine, adica jertfa voii proprii in favoarea realizarii Voii
Tatalui.
In
viata noastra, in drumul nostru spre mantuire, cele trei cai se intrepatrund si
difera la fiecare doar proportia in care se regasesc cele trei cai. Astfel, in
momentul in care ne rugam sau meditam ne aflam pe calea ascezei intrucat suntem
singuri in dialog cu Dumnezeu. Cand interactionam cu cel de alaturi in viata de
zi cu zi, ne aflam pe cea de-a doua cale. Cum fiecare din noi a fost trimis de
Dumnezeu cu o misiune, cu un rost in lume, in momentul in care intelegem si
facem ceea ce asteapta Dumnezeu de la noi sa faptuim, ne aflam pe cea de-a
treia cale. Putem si noi aduce jertfa lui Dumnezeu cand urmam cea de-a treia
cale, in momentul in care renuntam la un lucru care ne place – a urmari de
exemplu emisiunea favorita de la TV – pentru a face un lucru placut Tatalui.
Nu
exista viata care sa nu poata fi indreptata spre mantuire, cele trei cai sunt
deschise permanent oricui doreste sa se mantuiasca.
Ce ajutor putem primi pe drumul spre mantuire ?
Drumul
spre mantuire ne-a fost deschis de Hristos, iar pe acest drum au mers apoi
apostolii, toti sfintii si mucenicii, iar ei ne-au lasat exemple de viata,
sfaturi, indemnuri.
Drumul
fiecarui om spre mantuire are propriile particularitati, si de aceea Hristos
ne-a lasat ca si calauza Duhul Sfant, care ne povatuieste in fiecare moment. Important
este sa nu-L gonim prin certurile si supararile noastre de oameni, ci sa-L
pastram si sa-L lasam sa ne ghideze pas cu pas. Lucrarea pe care o face Duhul
Sfant prin om se vede cel mai bine in Faptele Apostolilor, din Biblie.
De
mare ajutor in calea spre mantuire sunt pelerinajele. Exista doua cai de
pelerinaj intru viata Hristica : pelerinajul exterior si pelerinajul interior. Pelerinajul
exterior se face in locurile sfinte, unde gasim urmele trecerii lui Hristos,
ale apostolilor, ale sfintilor si unde a ramas o cantitate mare de Duh Sfant. Cand
se face pelerinajul, e important ca sa fii cu tot sufletul acolo, pentru a
putea percepe ceea ce este in locul respectiv. Pelerinajul interior se face
prin introspectie, prin incercarea de conectare cu scanteia divina din noi. Trebuie
sa ne acordam timp pentru pelerinajul interior, caci aceasta este calea de a ne
imprieteni cu noi. De multe ori ne este frica si rusine sa vorbim cu sufletul
nostru, darmite sa ne atingem sufletul in manifestarea lui de scanteie divina. Trebuie
sa ajungem sa constientizam si sa simtim flacara scanteii divine din noi, sa ne
topim si contopim cu ea.
Ce facem cu gandurile si grijile de zi cu zi ?
In
timpul Sfintei Liturghii spunem « toata grija cea lumeasca de la noi sa o
lepadam ». De fapt Tatal Ceresc ne cere in fiecare zi sa lasam gandurile si
grijile in seama Lui ; ni le cere in fiecare moment. Trebuie sa i le dam pentru
ca apoi sa ne lasam calauziti de Duhul Sfant.
E
important sa intelegem organizarea mintii noastre, asa cum este ea de la
Creatie. Ea e organizata pe secvente, pe bucati, pe sertarase, fiecare avand un
rol bine definit. Exista secvente ale mintii care lucreaza activitatile de zi
cu zi, exista alte secvente ale mintii care sunt in comuniune continua cu
entitatile superioare si cu Tatal Ceresc, precum si alte secvente ale mintii
care se ocupa de interfata intre secventele anterior mentionate. Omul cotidian
nesocoteste aceste delimitari din mintea umana si o foloseste pe toata la
gramada pentru a face ceea ce crede el ca este important, in loc sa lase
fiecare secventa sa lucreze asa dupa cum a fost creata. Daca i-am permite
mintii sa functioneze corect, intrarea intr-o stare de introspectie, meditatie,
rugaciune s-ar face mult mai usor : coborarea mintii in inima s-ar limita doar
la coborarea unei singure secvente, aceea care se ocupa de activitatile
cotidiene.
Aceste
rugaciuni se bazeaza pe intelegerea faptului ca noi apartinem lui Dumnezeu : cu
scanteia divina suntem deja in El si incercam sa aducem acolo tot sufletul,
mintea si trupul nostru. Toata puterea noastra si faptele noastre bune sunt de
fapt ale lui Dumnezeu, atunci cand ii dam voie sa traiasca in toata fiinta
noastra, care este de drept a Lui.
Spunem
« cred Doamne, ajuta necredintei mele » cand din adancul fiintei, din scanteia
divina, simtim credinta, simtim ce avem de facut, dar slabiciunile de om ne fac
sa manifestam necredinta, neavand puterea de a faptui ceva.
Cand
suntem in meditatie simtim cel mai puternic comuniunea cu Dumnezeu. Ar trebui
deci sa ne rugam « Te rog Doamne, extinde starea pe care o am atunci cand ma
rog si in restul timpului. »
Cand
suntem ispititi, putem spune « Te rog pazeste-ma si apara-ma de orice
intinaciune ». Ne rugam asa din cauza ca noi ca oameni, ca individualitati,
suntem slabi si intotdeauna poate veni o ispita mai puternica decat noi. Prin
aceasta rugaciune, Iisus sau Maica Domnului sau sfantul caruia ne rugam va
lupta impreuna cu noi impotriva ispitei. Daca nu cerem paza si apararea, ei
respecta decizia noastra de fii de Dumnezeu si ne lasa sa luptam singuri cu
ispita.
Daca
la un moment dat am gresit cu ceva si am iesit din starea de armonie, de
comuniune cu Tatal, putem sa Il rugam ca armonia din suflet, care este de drept
a Lui, sa o extinda si aupra ratiunii si fizicului nostru.
Pentru
a inainta pe calea desavarsirii, spre mantuire, de mare ajutor este rugaciunea
– rostirea Hristosului Pantocrator« Doamne, Doamne, cauta din cer si vezi si
cerceteaza via aceasta pe care a sadit-o dreapta Ta si o desavarseste pe ea.»
Avem
nevoie de niste repere pentru a sti in ce directie mergem. Reperele pot fi
diferite in functie de calea de mantuire aleasa, dar exista si repere mai
generale.
Primul
reper il numim « determinism » dar il intelegem mai usor daca ne gandim ca
atunci cand am ajuns in sfarsit la Dumnezeu, El ne spune « Bine ai venit, dar
unde este aproapele tau ? ». Cu alte cuvinte, determinismul inseamna ca vietuirea noastra in Dumnezeu
trebuie sa determine schimbari si in cei de langa noi, care la randul lor vor
determina schimbari in cei apropiati lor, declansandu-se un proces in avalansa.
Pe calea ascezei, determinismul se manifesta prin rugaciunea pentru semeni;
sunt unele ajutoare fata de semeni care sunt cu putinta doar de la Dumnezeu si
se obtin doar prin rugaciune puternica pe calea ascezei. Pe calea interactiunii
cu omul de alaturi, determinismul se manifesta in primul rand prin cuvintele si
faptele noastre, care trebuie sa zideasca in el, trebuie sa-i dea sansa de a-si
manifesta potentialul de fiu de Dumnezeu.
Un
alt reper este cunoasterea si respectarea Legilor divine ; in cazul in care se
urmeaza calea casatoriei, reperul este vizibil cel mai usor in copii.
Drumul
spre mantuire inseamna de asemenea cresterea virtutilor si in special a iubirii
de Dumnezeu si de oameni. E esentiala
cresterea smereniei, a bunului simt, a armoniei interioare care trebuie in
final sa fie una cu Armonia Tatalui. E mai greu insa de estimat in ce masura
reusim acest lucru.
- Oare respectam prima
porunca din Biblie ?
«
Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, care te-am scos din pamantul Egiptului si din
casa robiei, sa nu ai alti dumnezei afara de mine. »
Fiecare
dintre noi are diverse abateri fata de aceasta prima porunca, esentiala pentru
mantuire.
Cateva exemple de incalcare a primei porunci :
- El nu-si da seama daca
vorbeste cu Dumnezeu sau nu, si datorita acestui lucru are retineri ca ar putea
vorbi cu Dumnezeu, de aici apare neincrederea / necredinta
Aceasta
situatie apare pentru ca noi ne asteptam ca Dumnezeu sa ne vorbeasca intr-un
anumit fel, de obicei prin cuvinte. Dar comunicarea poate fi in multe forme :
imagini, simboluri, evenimente care apar in viata, ganduri, idei care apar de
obicei in timpul rugaciunii ; de multe ori trecem cu nepasare pe langa ele,
fara a intelege ca e un mod in care Dumnezeu incearca sa ne transmita ceva.
Neincrederea
ca Dumnezeu vorbeste cu noi apare mai ales cand ne comparam cu cei de langa
noi, la care comunicarea e altfel. Modul in care Dumnezeu discuta cu fiecare om
in parte poate fi diferit de la om la om,
iar mesajele pe care le transmite sunt de asemenea diferite, in functie
de ceea ce are nevoie fiecare om in parte. Daca vrem sa ne comparam cu cineva, singura
comparatie care e buna si ne ajuta sa crestem spiritual e comparatia intre ceea
ce suntem si cum ar vrea Dumnezeu sa fim la momentul de fata, deci nu ne
comparam cu aproapele nostru.
Concluzia
la aceasta incalcare a primei porunci este ca noi nu vrem sa-L intelegem pe
Dumnezeu in orice forma ni s-ar revela El, ci noi vrem ca El sa ni se adreseze
in forma in care am vrea noi.
- Nu stabileste nimeni nici
marimea nici micimea cuiva in fata lui Dumnezeu, Dumnezeu singur stabileste
marimea sau micimea cuiva. Incalcarea poruncii e neincrederea in judecata lui
Dumnezeu.O alta incalcare este si
neincrederea ca Dumnezeu se poate manifesta in propria fiinta.
E
vorba de o persoana care considera ca e prea mica, neinsemnata, ca Dumnezeu sa
o auda, sa o bage in seama si sa vorbeasca cu ea. Dar in situatiile dificile,
ea cere ajutorul lui Dumnezeu, il primeste si stie ca Dumnezeu e Cel care a
ajutat-o si i-a spus ce are de facut.
Concluzia
e ca trebuie sa aiba incredere ca Dumnezeu vorbeste cu ea, si poate incerca sa
comunice cu El in orice situatie, nu doar atunci cand nu mai are alta solutie.
- vrei sa fii creator asa
cum Tatal este, dar n-ai invatat sa te supui Lui ; ca sa fii creator, trebuie
sa inveti sa te supui Lui
E
o persoana care din dorinta de a face lucrurile sa mearga cat mai bine se
manifesta prin agitatie, nerabdare
; parca ar incerca sa-I spuna Tatalui « lasa ca stiu eu cum se face mai bine ».
A te supune Tatalui incepe prin a-I cere parerea inainte de a te apuca de un
lucru si a face acel lucru asa cum Tatal doreste. Aceasta trebuie sa devina un
mod de vietuire si sa nu il limitam doar la lucrurile pe care le consideram noi
importante ; trebuie sa faca parte din firescul vietii de zi cu zi.
- Vreau sa fac ceea ce mie
mi-ar place sa fac, si nu ceea ce se cere de la mine, ceea ce Tatal considera. Incalcarea
poruncii este carteala impotriva misiunii primite, de fapt impotriva Lui.
La
aceasta persoana ochii sunt tristi pentru ca ar vrea sa fie altundeva, facand
altceva, si de aceea se limiteaza mai mult la statul in casa si la vizitarea
prietenilor apropiati.
- Sa stiu, sa vreau si sa
fac Voia Tatalui. De stiut a inceput sa stie, de vrut vrea si nu prea, de facut
la fel, pe masura vrutului
In
momentul in care alegi sa faci voia proprie si nu Voia lui Dumnezeu, incerci sa
te substitui Lui, sa te faci propriul tau Dumnezeu si incalci prima porunca. Un
exemplu de incalcare ar fi cand vrei sa te muti in noua locuinta la data pe
care ai fixat-o tu in mod arbitrar ( de Sf Nicolae) si treci peste toate
obstacolele, doar ca sa-ti duci la indeplinire propriul plan. Comportamentul
corect e sa faci stradaniile pentru mutat, dar fara a forta lucururile, astfel
incat mutarea sa se produca atunci cand Tatal stie ca e momentul ; iar Sf
Nicolae vine oricum in orice casa.
- Cea mai mare incalcare a
poruncii e lenea, pentru ca lenea te impiedica sa faci pasii necesari spre
intalnirea cu Dumnezeu. De multe ori nu-L intalnesti pentru ca nu ai facut
pasii necesari.
Ce
inseamna sa fii lenes ? Cand nu stii sa-ti apreciezi nici energia pe care o
folosesti, nici timpul pe care-l irosesti atunci se cheama ca esti lenes. De
fapt lenes inseamna ca esti ineficient, nefolositor pentru Tata. Nu este
neaparat ceea ce intelegem uzual prin lene ; de exemplu o persoana care a sapat
de dimineata pana noaptea gradina poate fi lenesa intrucat Tatal se astepta ca
ea sa consume timpul si energia facand ceva mai folositor.
De
ce suntem lenesi ? Uneori nu-L recunoastem pe Tata in orice situatie si nu ne
dam seama ca ar trebui sa facem un anumit lucru pe care ni-l cere. Alteori
facem lucruri pe care consideram noi ca trebuie sa le facem dar care nu sunt
treaba noastra si nu ne mai ramane timp si energie pentru ceea ce ar fi trebuit
de fapt sa facem.
- Nu-si revarsa suficient
linistea sufletului lui in celelalte manifestari. Trebuie sa lasi ca linistea
sufletului tau sa se reverse in toate manifestarile tale, fiindca altfel arzi
prea repede si nu in directia care trebuie.
E o persoana care se implica
foarte mult in toate activitatile desfasurate. Faptul de a urmari pas
cu pas sa se realizeze Voia Tatalui in orice activitate e o actiune benefica,
si e normala asumarea de responsabilitati. Dar a incerca sa intervii si sa
suprapui voia proprie in afara Voii Lui reprezinta o incalcare a primei porunci
; trebuie lasat ca lucururile sa se desfasoare normal si doar daca nu avanseaza
in directia Voii Tatalui trebuie intervenit.
- Domnul
Dumnezeul tau se manifesta si in aproapele tau
E
nevoie de o deschidere mai mare spre aproape, e nevoie de a vedea toata
frumusetea care ne inconjoara, si de a fi mai putin centrat pe interior.
- Nu
crede ca Dumnezeu i-a iertat toate greselile. Incalcarea poruncii este
neincrederea in Legile lui Dumnezeu
Pentru
greseli se cere iertare, de asemenea ii iertam pe cei care ne-au gresit, si
avem grija sa nu repetam greselile. Apoi se paseste cu incredere si inima
deschisa inainte.
Privind
in ansamblu, putem vedea care sunt non-virtutile esentiale care ne impiedica
sa respectam prima porunca :
- Lipsa
armoniei interioare este cea care ne face sa nu avem incredere in Dumnezeu si
sa nu fim capabili sa percepem adevarul din ceea ce ni se spune.
- Orgoliul
este cel care ne astupa urechile pentru a nu auzi decat ceea ce ne convine.
- Orice
om are un Creator, care i-a dat
totul, a facut totul pentru el, il recunoaste pe acel Creator si recunoaste
primordialitatea Creatorului. Daca omul isi scade bunul simt, atunci nu mai
exista primordialitatea Creatorului pentru el.
Cum
facem sa respectam prima porunca atunci cand avem de luat o decizie : facem
armonie in noi, il intrebam pe Tata cum sa facem si apoi lasam deoparte
orgoliul facand ceea ce ne-a spus.
- Purtati-va grijile unuia altuia
Ne
raportam la aceasta porunca in primul rand in calitate de parinti, sa vedem in
ce masura purtam de grija copiilor nostri si ce inseamna de fapt acest
lucru din punctul de vedere al
Tatalui Ceresc.
A
ne ingriji de asigurarea hranei si a celor trebuincioase vietii este important
dar total insuficient. Menirea noastra este de a sti sa-i ducem cu drag si
grija pe drumul harazit lor de Tata. Trebuie sa intelegem ca ei nu ne apartin
ci ne-au fost dati in grija si crestere pentru o anumita perioada de timp in
care noi trebuie sa-i pregatim cat mai bine pentru ceea ce au de facut in
viata. Pentru a realiza acest lucru e important sa reusim sa ne intelegem
copilul, sa-l cunoastem foarte bine si sa putem percepe care este Voia Tatalui
in privinta lui.
Comunicarea este esentiala, fara ea nu putem realiza nimic. Comunicarea inseamna un
dialog deschis, fara ascunzisuri, fara masti, relativ la orice problema : atat
la problemele de fond legate de viata, cat si la problemele marunte din viata
de zi cu zi, care sunt de fapt aplicarea lectiilor de viata. De multe ori
copiii sunt ca o oglinda pentru noi : daca vedem la ei o latura a caracterului
care nu ne place, e posibil sa o avem si noi intr-o anumita masura ; daca ni se
pare ca copilul e « alunecos » si nu ne spune deschis ceea ce gandeste, poate
ca ceea ce ii transmitem noi e destul de ambiguu si nu reusim sa-i transmitem
mesaje clare, pe care sa le inteleaga. Comunicarea inseamna ca discutiile sa
fie in stare de armonie, chiar daca parerile sunt uneori diferite ; discutiile
trebuie sa zideasca, sa fie constructive. In cazul unui copil plecat la studii,
discutiile nu sunt atat de dese ca atunci cand este acasa, dar daca comunicarea
este intr-adevar buna, copilul simte ca parintele ii este aproape si ca il
spijina ori de cate ori are nevoie.
Fermitatea
este importanta in relatia cu copilul. Fermitatea inseamna ceea ce e scris in
Biblie : « ce e da, e da, ce e nu, e nu » dar toate acestea spuse cu iubire. Aceasta
ii permite copilului sa diferentieze clar binele de rau, lumina de intuneric. Un
exemplu de fermitate ar putea fi stabilirea si respectarea unui sistem de
recompense si pedepse legat de activitatile desfasurate de copil, pentru a-l
stimula in a face ceea ce are de facut.
Ne
dam seama la un moment dat daca
copilul stie sa aleaga binele de rau, cel putin legat de unele aspecte ale
vietii. Atunci pentru acele segmente ii acordam incredere si il lasam sa
actioneze asa cum crede, veghind totusi asupra lui. Aceasta inseamna sa nu il
cocolosim, ci sa-l indemnam sa-si dezvolte propriile capacitati si sa-si asume
responsabilitati pe masura lui.
Pe
masura ce invata sa aleaga binele de rau, isi asuma responsabilitati si are
incredere in parinte datorita comunicarii bune, creste si siguranta copilului
in el. Aceasta ii permite sa-si gaseasca mai usor drumul propriu, fara a se
lasa abatut de diversele pareri ale anturajului.